Metody a formy práce
Rámcové cíle a kompetence pro práci s dětskou skupinou
Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
Naším záměrem je maximální rozvoj osobnosti dítěte, který vede k individuálně dosažitelné úrovni rozvoje učení, k podpoře tělesného vývoje a zdravého životního stylu, rozvíjení řeči. Chtěli bychom dětem napomáhat v chápání světa a přírodních zákonitostí, podporovat jejich zájem o objevování, poznávání, experimentování, rozvíjet u nich schopnost přemýšlet, kreativně se projevovat a vytvářet předpoklady pro jejich další rozvoj.
Rámcové cíle a kompetence pro práci s dětskou skupinou
Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
Naším prvořadým úkolem je zajištění spokojenosti a pohody dětí. Budeme tedy usilovat o to, aby byla rozvíjena schopnost komunikování a spolupracování s ostatními, děti budou vedeny k individuální svobodě, rovnosti, soucítění a lásce, sociální soudržnosti. Naučí se uplatňovat kulturně společenská pravidla chování a budou připravovány na život v multikulturní společnosti.
Rámcové cíle a kompetence pro práci s dětskou skupinou
Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Děti budou vedeny k vlastnímu sebepoznání v oblasti zájmů, potřeb, možností. Budou jim poskytovány příležitosti k rozvoji sebevědomí a získávání sebedůvěry. Povedeme je k zájmu podílet se na společném životě, spolupracovat, respektovat a akceptovat druhé. Zároveň budou vedeny k poznání, že svou životní situaci můžeme ovlivňovat, můžeme svobodně jednat, přičemž za své činy a rozhodnutí neseme zodpovědnost.
Rámcové cíle a kompetence pro práci s dětskou skupinou
Kompetenční model
Plněním těchto rámcových cílů budeme u dětí vytvářet základy klíčových kompetencí, jejichž prostřednictvím děti získají potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty. Jedná se o tyto kompetence: - k učení, - k řešení problémů, - komunikativní, - sociální a personální, - činnostní a občanské.
Metody a formy práce v DS VČELKA
Úvod
Naším záměrem je využívat různých organizačních forem činností dětí, které budou promyšleně a účelně střídány. Hlavní formou činností dítěte je hra v různých stádiích vývoje dítěte (individuální u nejmenších dětí, párová u starších dětí, skupinová u nejstarších předškolních dětí).
Metody a formy práce v DS VČELKA
Princip Montessori pedagogiky I
Jedním ze základních principů Montessori pedagogiky je svobodná volba práce, proto budeme dbát na to, aby si každé dítě na základě vlastního rozhodnutí mohlo zvolit: CO – jaký materiál / hračku si vybere, co se chce učit a o čem chce získat další informace, KDE – místo, kde bude ve třídě pracovat, KDY – každé dítě je na určitou věc „naladěno“ v jinou dobu, S KÝM – může pracovat samo, ve dvojici, ve skupině.
Metody a formy práce v DS VČELKA
Princip Montessori pedagogiky II
Volná práce však neznamená, že dítě střídá činnosti bez ukončení nebo nedělá nic a svoboda nespočívá v tom, že dítě zůstane ponecháno samo sobě. Dospělý činnost dětí koordinuje a musí využít své pedagogické dovednosti, aby bez příkazů pomohl najít dítěti činnost, která ho zaujme. Pokud se dítě pro něco rozhodne, je jeho povinností práci dokončit. Cílem je, aby děti dělaly to, co je vnitřně uspokojuje.
Metody a formy práce v DS VČELKA
Situační učení
Dále budeme aplikovat formu situačního učení, které je založeno na vytváření a využívání situací poskytujících dětem srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí tak, aby se učily dovednostem a poznatkům v okamžiku, kdy je potřebují a mohly tak lépe pochopit jejich smysl.
Metody a formy práce v DS VČELKA
Spontánní učení
Jako přínosnou hodnotíme i formu spontánního sociálního učení, které je založeno na principu přirozené nápodoby. Proto je potřeba ve všech činnostech a situacích jednat tak, abychom dětem poskytovali vzor v chování i postojích. Součástí našeho záměru je i pořádání akcí pro rodiny s dětmi realizovaných mimo provozní dobu dětské skupiny. Jedná se o nejrůznější tematicky zaměřené akce, výlety, zájmové aktivity.
Metody a formy práce v DS VČELKA
Shrnutí
Směřujeme k využívání prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi, které je založené na přímých zážitcích dítěte, podporuje dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcuje radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové věci a získávat zkušenosti. Všechny aktivity by měly probíhat formou hry, kterou se dítě zabývá na základě svého výběru a vlastní volby.
Vzdělávací obsah pro práci s dětskou skupinou
Oblast biologická: Dítě a jeho tělo
V této oblasti se zaměříme na stimulaci a podporu růstu a neurosvalového vývoje dítěte, budeme podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, Dále budeme rozvíjet jeho pohybové i manipulační dovedností, učit je sebeobslužným dovednostem a vést je k zdravým životním návykům a postojům.
Vzdělávací obsah pro práci s dětskou skupinou
Oblast psychologická: Dítě a jeho psychika I
V oblasti psychologické budeme podporovat duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte, rozvíjet jeho intelekt, řeč a jazyk, poznávací procesy a funkce, jeho city i vůli. Zaměříme se i na rozvoj jeho sebepojetí a sebenahlížení, jeho kreativity a sebevyjádření, budeme stimulovat osvojování a rozvíjení jeho vzdělávacích dovedností a povzbuzovat je v dalším rozvoji, poznávání a učení.
Vzdělávací obsah pro práci s dětskou skupinou
Oblast psychologická: Dítě a jeho psychika II
Tuto oblast dělíme na další tři základní „podoblasti“: Jazyk a řeč, Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace, Sebepojetí, city a vůle.
Vzdělávací obsah pro práci s dětskou skupinou
Oblast interpersonální: Dítě a ten druhý
Zde se zaměříme na utváření vztahů dítěte k jinému dítěti či dospělému. Budeme posilovat, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci a zajišťovat pohodu těchto vztahů.
Vzdělávací obsah pro práci s dětskou skupinou
Oblast sociálně-kulturní: Dítě a společnost
Naším záměrem v této oblasti bude uvést dítě do společenství ostatních lidí a do pravidel soužití s ostatními, uvést je do světa materiálních i duchovních hodnot, do světa kultury a umění. Pomáháme dítěti osvojit si potřebné dovednosti, návyky i postoje a umožníme mu aktivně se podílet na utváření společenské pohody ve svém sociálním prostředí.
Vzdělávací obsah pro práci s dětskou skupinou
Oblast environmentální: Dítě a svět
V této oblasti se budeme snažit založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí – počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového dosahu – a vytvořit elementární základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte (člověka) k životnímu prostředí.
Specificky zaměřené činnosti
Muzikoterapeutické činnosti
Muzikoterapie je jedna z prožitkových aktivit, která přináší uvolnění a zklidnění organismu. Má vysoce komunikativní charakter, zlepšuje dětské vnímání, fantazii, paměť i koncentraci. Pracujeme s netradičními hudebními nástroji, jako jsou například: djembe, šamanské bubny, tibetské misky, citerka, kalimba, boomwhackersapod,lyra a harfička. Děti jsou vtaženy do zvuků netradičních nástrojů s podporou lidského hlasu. Jednotlivé prvky, techniky a metody jsou voleny tak, aby hravou formou dopomáhaly dětem k jejich hudebnímu, ale i celkově osobnostnímu rozvoji.
Specificky zaměřené činnosti
Hravá angličtina pro nejmenší děti
Naše angličtina není jen o jazyku jako takovém. Pro nás je zásadní, aby se děti rády učily a měly k novému jazyku kladný postoj. To jim pomůže s dalším učením a zároveň přispěje k jejich všestrannému rozvoji. Interaktivním způsobem přecházíme do světa jiného jazyka, za pomocí obrázků, písniček, loutek, pohybu a spousty dalších aktivit, které děti rády dělají.
Specificky zaměřené činnosti
Montessori pedagogika při práci s dětmi I
Při práci s dětmi vycházíme z principů pedagogiky lékařky italského původu Marie Montessori. Tato pedagogika je zaměřena na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností. Dítě je považováno za osobnost od přírody dobrou, jež by měla být ve své činnosti dospělými podporována. Aktivity dítě provádí pro uspokojení sebe sama, ne vyučujícího. Samotné učení pak probíhá bez zbytečného stresu a dalších projevů s negativním dopadem na psychiku dítěte.
Specificky zaměřené činnosti
Montessori pedagogika při práci s dětmi II
V duchu Montessori pedagogiky jsou voleny i didaktické pomůcky. Pomocí nich je dítě schopno řešit problémy samostatně a dochází k rozvoji analytického myšlení. Mezi takovéto pomůcky řadíme nejen tzv. chytré hračky, ale i speciální stavebnice, koberečky a podtácky určené pro hru dětí.
Specificky zaměřené činnosti
Sportovní aktivity
Provoz dětské skupiny a samotný plán výchovy a péče je specificky zaměřen na osobnostní rozvoj dítěte a směřován k zážitkovým sportovním aktivitám ve spolupráci s dalšími školskými organizacemi, sportovními kluby a dalšími partnery, kteří podporují naši činnost.
Specificky zaměřené činnosti
Prezentace práce a výrobků
Veškeré výtvory dětí si rodiče mohou prohlédnout na nástěnkách v šatně, kde naleznou taktéž aktuální informace týkající se práce v dětské skupině včetně plánovaných tematicky zaměřených celků. Doprovodnými prvky pro rozvoj orientace dětí jsou jejich jmenovky a značky.
Životospráva
Životospráva
Je zaveden pravidelný denní program, který ovšem bude pružně reagovat na potřeby dětí a aktuální situace. Dětem umožňujeme každý den dostatek volného pohybu. Respektujeme potřebu spánku a odpočinku dětí, popřípadě umožnění klidových zájmových činností pro děti s nižší spánkovou potřebou. Dbáme na prevenci výskytu respiračních onemocnění, a to jak přiměřeným oblékáním dětí, tak pravidelným větráním při pohybových aktivitách, spánku či podle potřeby v průběhu dne.
Životospráva
Strava
Strava je zajištěna ve spolupráci se školní jídelnou při Základní škole Milady Petřkové Velký Týnec současně tomuto je přizpůsoben čas stravování s ohledem na potřeby dětí. Po celý den děti mají přístup k tekutinám a současně dbáme na to, aby byl pitný režim dodržován v minimálním rozsahu dle platných stravovacích a hygienických norem.
Životospráva
Psychosociální podmínky
Naším cílem je, aby se svěřené děti cítily v dětské skupině dobře, spokojeně, jistě a bezpečně. Jsou respektovány potřeby dětí, jejich naplňování je realizováno s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Rovněž všichni zaměstnanci dbají na dodržování zásad zdravého životního stylu a tím dětem poskytují přirozený vzor.